الاثنين، 9 يناير 2012

حوار مع الشيطان




النهارده  وبعد مجهود كبير ومحاولات كتيرة قدرنا نوصل للشيطان فى محبسه السنوى اللى بيروح فى كل رمضان وقدرنا نعمل معاه حوار .. دخل الصحفى  الغرفه عليه لقاه قاعد حزين ومكتئب فرمي عليه السلام وابتدى الحوار

الصحفى : ازيك يا استاذ شيطان

الشيطان : انت شايف ايه يعنى .. مش كويس طبعا

الصحفى : اه معلش يا استاذ شيطان ده كلها شهر وترجع تانى توسوس براحتك للناس

الشيطان: انت فاكرنى زعلان علشان الشهر اللى انا قاعدو هنا

الصحفى: امال 
؟
الشيطان: يااااه يا استاذ .. ده انا كان زمان الشهر ده بالنسبه لى اجازتى السنويه بعد مجهود كبير من الوسوسه والتحريض على الاعمال السيئه بس دلوقتى بقى السنه كلها بقت اجازه

الصحفى:  اجازة ازاى يعنى  ممكن توضح لى اكتر؟؟

الشيطان : اوضح لك ايه ما الحكايه واضحه هوه انتو يا بنى ادمين بقيتو محتاجين لشياطين ده انتو غلبتونى وبقيتو تعملو حاجات انا عمرى ما كنت افكر انى اوسوس لكم بيها

الصحفى : بس اكيد برده يا استاذ شيطان احنا ما نقدرش نستغنى عن خبرت حضرتك فى السفاله وقلت الادب

الشيطان: سفالة وقلت ادب ايه بس ده انا طلعت محترم .. طيب انا هديلك مثال من كام يوم قبل ما اجى هنا لقيت شاب ماشى فى الشارع وقدامه بنت حلوه.. فجريت عليه بسرعه علشان اقوله ادخل عليها وعاكسها.. لسه هوسوس له لقيت راح قرب منها واتحرش بيها على طول من غير اى كلام

الصحفى : يا خبر يعنى هوه عمل كده من غير اى نصيحه او توجيهات منك

الشيطان : اه شوفت بقى.. وياريت الحكايه خلصت لحد كده .. قلت الحق نفسى واعمل حاجه واروح اخلى البنت تلف وتشتمه شتمتين واهوه  ابقى سبب فى اى ذنب حتى لو صغير .. تخيل قبل ما اسوس لها لقيتها عملت ايه

الصحفى :  اكيد طبعا  لفت واديته بالقلم

الشيطان : ياريت ده لقيتها لافت وضحكت له وقالت له ما تبقاش متهور كده فى الشارع تعالى نطلع سوا انا بيتى قريب من هنا

الصحفى : يا خبر ابيض وروحت معاهم؟

الشيطان : اروح معاهم اعمل ايه بقى يا استاذ هوه انا هعرف اقولهم ايه اكتر من اللى هما رايحين يعملوه

الصحفى : لا قلبى معاك بصراحه يا استاذ شيطان

الشيطان: مش بقولك انتو مش بقيتو محتاجين ليا خلاص وانا بقيت عاطل ومن غير شغل حتى انزل شوف بنفسك فى شارع الهرم كان زمان كل الكازينوهات فى رمضان بتقفل لان انا مش موجود فماكنش حد بيفكر يروح هناك ... لكن دلوقتى حتى وانا هنا هما شاغلين ولا فارق معاهم عدم وجودى ولا فارق معاهم رمضان حتى

الصحفى : خلاص خلاص هدى اعصابك يا استاذ شيطان... طيب قولى بتعمل ايه فى باقى الايام مادام مفيش شغل كده؟

الشيطان: والله انا السنه اللى فاتت لما اتخنقت من عاميلكم طلعت الحج
الصحفى : حج؟؟؟؟ بس انت مش هتعرف توسوس للناس وهما بيحجو الناس دى بتبقى مع ربنا بقلبها وعقلها وكل حاجه

الشيطان : لا اوسوس ايه بقى انا بطلت الحكايه دى خلاص .. انا طلعت هناك قلت اهو ابعد عن حرقة الدم  اللى بشوفها فى الشوارع وقلت الادب والسفاله اللى فى كل مكان ومن غير ما اقولهم يعملوها

الصحفى: طيب تحب  تقول ايه للبنى ادمين فى اخر حوارنا

الشيطان : انا مش هقولهم غير حاجه واحده بس .. اتقو الله بقى خلونا نعرف نشتغل تانى

الصحفى: شكرا يا استاذ شيطان !!!!!!

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق